При голям интерес премина националната среща за повишаване на осведомеността в България по проект „PRO EXTOUR: Насърчаване на туризма на преживяванията с фокус върху културно-историческото наследство на Черноморския басейн“. Тя се състоя на 3 юни 2021 г.. В нея взеха участие над 30 представители на туристическия сектор, културни институции, експерти от ОИЦ - Добрич, медии и други заинтересовани лица. Домакинът на събитието беше Асоциация „Кулинарни изкуства и гостоприемство“ - Добрич, като заедно с представителите на екипа на водещия партньор по проекта - Висше училище по мениджмънт - Варна (ВУМ) представиха международния проект.
Събитието беше открито от Ректора на ВУМ и ръководител на проекта- доц. д-р Тодор Радев, който обърна специално внимание на бързо променящата се среда в сферата на туризма и отражението на тези процеси върху профила на съвременния турист.
Освен интересни места за посещение, туристите все повече търсят начини да съпреживеят мястото, да се слеят с местните общности чрез автентични преживявания.
Цветелина Генова, ръководител на проекта, очерта рамките на заплануваните дейности и очакваните резултати по проекта. Тя акцентира върху нуждите на малкия и среден бизнес в туризма да бъде запознат с последните тенденции и търсенията на туристите. Фокусът бива поставен върху историята, хората и културата на конкретната дестинация и тези елементи лежат в основата на процеса на създаване на преживяване.
Очакваните резултати са набор от инструменти, които ще насърчат пълноценното оползотворяване на потенциала за генериране на стойност в областта на „преживенческия“ туризъм. Ще бъдат идентифицирани добри практики и възможности за нови туристически услуги и бизнес модели, които пълноценно ще се споделят чрез създаването на мрежа от образователни институции и представители на бизнеса.
Принципите на разработване на алтернативни туристически маршрути и екскурзии с фокус върху културното и културно-историческото наследство в Черноморския басейн представи Зорница Рашева, представител на местна туристическа агенция. Тя сподели опита на агенцията в дизайна и обогатяването на традиционни или позабравени туристически маршрути с „преживявания“.
Бяха представени конкретни практически примери за туристически пакети, включително и трансгранични, които са търсени на пазара на туристически услуги и в момента. Те положиха началото на интересна дискусия.
Представител на Регионален исторически музей - Добрич, Ивелина Романова, даде насоки и примери как самите културни институции могат да работят за мобилизиране на местни общности и бизнес в подкрепа представянето на обектите на културно-историческото наследство.
Сред иновативните форми на организиране на тематични събития и сътрудничество са пресъздаването на исторически събития под формата на възстановки, представянето на традиционни занаяти и включването на участниците в процеса по създаване на автентични за българското народно творчество изделия като грънци, везба, обредни хлябове и др.
Използването на местни обекти на културно-историческото наследство (като напр. Римските бани в Добрич, АЕМО „Старият Добрич“ и т.н.) като своеобразни „декори“ за организиране и провеждане на събития са сред другите успешни примери за преживенческия туризъм.
Доц. д-р Преслав Пеев от Института по Океанология към Българската академия на науките запозна участниците с подводното културно наследство и разработените от изследователите от Института трансгранични туристически маршрути в акваторията на България и Румъния. Освен интересни за науката, идентифицираните подводни и изложени в крайбрежните музеи обекти имат потенциал и като туристическа атракция - алтернатива на масовия туризъм, осигуряваща незабравимо преживяване.
Представителите на НЧ „Български искрици 2016“ гр. Добрич разказаха как се съхраняват и предават националните традиции и практики от българския фолклор за привличане на посетители. Споделянето с туристите на магията на българските ритми, истории, шевици, занаяти и изделия от природните материали има потенциал да се превърне в уникален пакет от дейности, фокусирани върху съпреживяване на българското културно наследство, оставящ в посетителите незабравим спомен.
Фермерските пазари, като социални и културни събития, също вече набраха популярност и установиха традиции в региона. Пепа Рашева, организатор на фермерски пазари, сподели с присъстващите, че освен като средище на жителите и гостите на Добрич и Балчик, особено интересни са те и за чуждестранните посетители. Чрез производителите и техните продукти или изделия, те не само опитват вкуса на домашните храни, а и научават за начина на живот на местните хора.
Организаторите обмислят и разширяване на асортимента от предлагани на фермерските пазари продукти и услуги, както и демонстрации на домашно приготвяне на храни и ястия, за да се гарантира едно пълноценно гастрономическо изживяване за туристите.
Представени бяха и резултатите от проведено по проекта теренно проучване за идентифициране на възможностите за развитие на туризъм на преживяванията в България и страните от Черноморския басейн, което цели да установи състоянието, предизвикателствата и перспективите пред развитието на този тип туризъм в контекста на пандемията от COVID-19.
Обсъден беи Регионален план за действие за насърчаване на туризъм, основан на преживяванията, с фокус върху културно-историческото наследство. Всички разработки на експертите по PRO EXTOUR са достъпни и на български език на интернет сайта на проекта - www.proextour.eu.
Националната среща за повишаване на осведомеността по проект PRO EXTOUR постави началото на една много интензивна и пълноценна дискусия за бъдещето на преживенческия туризъм и мобилизирането на ресурсите на културното и културно-историческото наследство в Черноморския басейн за създаването на неповторими спомени у посетителите.
Събитието послужи и като своеобразен форум за създаване на бъдещи партньорства между участващите заинтересовани страни, обмен на знания и опит.
Проект PRO EXTOUR се изпълнява в партньорство с 5 организации от Черноморския регион (Гърция, Грузия, Армения и България) - водещи изследователски институти и бизнес-организации. Тяхната цел е да популяризират туризма, основан на преживяванията, като път за устойчиво развитие на туристическия бизнес, чрез валоризиране потенциала на местното наследство и култура, иновативни решения и трансгранично сътрудничество в Черноморския басейн.