Както вече бе установено в други държави по света, присъствените занятия нямат съвършен заместител и за някои ученици това сложи край на академичната дейност. Министърът на образованието Естебан Моктесума отбеляза в понеделник, че други страни са отворили училищата си и са се появили нови огнища, докато някои направо са отменили учебната година.
"Може би другите страни нямат отдадеността на мексиканските учители", каза той по време на редовната пресконференция на президента Мануел Лопес Обрадор. "Може би другите страни нямат сърца като на нашите майки и бащи. Може би нашите момчета, момичета и младежи искат да учат повече от всички на света", добави министърът.
Мексиканското правителство е възложило на най-големите частни телевизионни компании да отделят канали за денонощни учебни програми. Експерти по образованието са разработили графици, по които учениците от всяко ниво да разполагат с много възможности да наблюдават уроците си.
Моктесума каза, че е решено да се разчита на телевизията, защото тя има много по-голямо покритие от интернет. Все пак остава въпросът как семействата, особено тези с много деца, ще съчетават уроците с работата, която и двамата родители трябва да изпълняват вън от дома и често вземат децата със себе си.
Повече от половината мексиканци работят в сенчестата икономика, което в повечето случаи не им позволява да работят от дома. Има големи опасения, че пандемията ще сложи край на образованието за много ученици. Много частни училища бяха затворени, защото лишените от доходи родители спряха да плащат таксите.
В град Веракрус на Мексиканския залив петгодишният Леонардо Ерера Монторо започна първи клас в понеделник. Преди новата учебна година неговото семейство го е преместило от частно в държавно училище, преустроило е спалнята му, поставило е чин с компютър и е окачило от тавана телевизор, разказва неговата 29-годишна майка Марта Монторо.
В същия град 17-годишният Гийермо Аргуета Луна, вместо за започне новата учебна година, помага на дядо си да подготви рибарската си лодка за еднодневно излизане в морето. В края на предишната учебна година Гийермо е ходил всеки ден до интернет кафе за учебните часове.
"Понякога интернет се претоварваше, толкова много бяха свързани от вкъщи, че се задръстваше", казва той. Освен това разходите са се увеличили. "Ако преди ми даваха по 30 песо на ден за училище, те трябваше да ми дават по 50 или 60, два пъти повече", казва Гийермо и добавя: "Ето защо реших да се откажа и да тръгна на работа, за да мога да помогна на семейството ми да спести пари".
Мануел Лопес Перейра, изследовател от факултета по педагогика към Ибероамериканския университет в град Мексико, казва, че пандемията е разкрила недостатъците на образователните системи и в Мексико, и в други страни. "Липсва ефективна образователна политика, която да свързва нуждите на учителите с тези на семействата, както и с нуждите на момичетата и момчетата", казва той. Интерактивността в класната стая не е заместена от онлайн курсовете и още по-малко от пасивното гледане на уроци по телевизията.
"Тези образователни програми трябва да бъдат съпътствани от учител", казва Лопес, който изследва въздействието на пандемията върху обучението на децата. "Те не могат да бъдат сами; те се нуждаят от човек, от педагог, който да дава възможност на момичетата и момчетата да приложат елементите, научени по телевизията", смята експертът. Той отбелязва, че голяма част от родителите и детегледачите не са компетентни да окажат такава помощ и затова, по думите му, "ние ги оставяме сами".
Моктесума каза в понеделник, че министерството на образованието е разкрило 160 телефонни линии за ученици, които се нуждаят от съвет или напътствия. Но при 30 милиона ученици тези ресурси ще са окажат недостатъчни. Той посъветва родителите да поддържат връзка с учителите на своите деца, съобщи БТА, цитирана от "Дневник".
Снимка: Associated Press