Ориентирането с компас и работа с мащаб и карта отпадат от програмата по география и икономика в 5-и клас, съобщи „24 часа”.
Изчисляването на проста лихва пък се качва от 5-и клас в 7-и по математика. По литература предложенията са “Левски” от “Епопея на забравените” и “Под игото” на Иван Вазов да се преместят от 10-и в 9-и клас, а “Моето семейство и други животни” (Даръл) да отпадне от задължителните книги.
Това са част от големите промени в учебните програми, публикувани за обществено обсъждане. Преди седмица от МОН обявиха, че са готови с предложенията по общообразователните учебни предмети от 1-и до 10-и клас. Не се налага писането на нови учебници сега, успокояват деца и родители от екипа на министър проф. Галин Цоков. Нови учебници ще има след 2-3 години, когато се направи по-голямата промяна.
Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможността за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023 – 2024 година – за 1-и, 2-и, 3-и, 4-и, 5-и и 8-и клас, за 2024 - 2025 г. - за 6-и и 9-и клас, а за учебната 2025 - 2026 г. - за 7-и и 10-и клас. До одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.
Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература. Те предвиждат предимно разместване на теми между класовете. Предлага се например миналите глаголни времена, причастията,
наречията и предлозите да се преместят
от 5-и в 6-и клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията. Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената.
Част от промените по география и икономика са свързани с формулировки, лексикални корекции и облекчаване на понятийния апарат. Други - с прехвърляне на по-сложен материал в горен клас. Целта е да има съвпадение с изучаваните теми по други предмети, които са необходими за усвояването на материала по география. Така, поне на теория, биха се улеснили междупредметните връзки, отделено е и повече време за практика, смятат педагози.
Проблематични били няколко неща: при движението на въздушните маси (пасати, мусони) очакваните резултати “разбира схемата на” са заменени със “знае посоката на”. Ако ученикът не е разбрал какво е накарало въздуха да се движи в определена посока, не може да се изисква от него да помни коя е посоката. Още повече при много актуалната необходимост от елементарна “климатична култура” на обществото.
Най-много и най-съществени са промените в 5-и клас, в който се премахват някои нови понятия и материалът се опростява, казват учители. Географски координати няма да се определят, а от учениците ще се очаква единствено да се ориентират спрямо Екватора и Гринуич.