Помните ли злополучния кораб Diamond Princess, който бе поставен под карантина и на практика закотвен дни наред край бреговете на Япония точно преди една година, когато започна пандемията от COVID-19? След това круизните лайнери останаха на котва с месеци, както и цялата туристическа индустрия в по-малка или по-голяма степен. Оказва се обаче, че круизите съвсем не са спрели. "И в момента има българи на такова пътешествие", каза Илиан Иванов от Българското круиз общество.
През последните години тази индустрия се развиваше с бумтящи темпове - с все повече пътници, превозвани във все по-големи и по-нови кораби. До началото на пандемията, която накара собствениците на някои стари големи кораби да ги продадат на по-малки оператори или да ги предадат за скрап. Но други са поръчали нови, а в различни точки на света продължава изграждането на круизни терминали, съобщава "Дневник".
Резервации на скорост
Илиян Иванов разказва, че от пролетта до август миналата година се е занимавал основно с това да върне парите на клиенти за провалени от вируса пътувания или да ги снабди с ваучери за бъдещи плавания. Това обяснява набиращите скорост резервации за тази и следващата година от нетърпеливи да се върнат към предишните си планове за такова пътешествие (често редовни клиенти на круизите), и от такива с ваучери, които нямат търпение да ги употребят.
Най-близо до България са круизите по западното крайбрежие на Италия до Малта и обратно, но кораби тръгват и от Сингапур, Китай, Австралия, Нова Зеландия. Общо за последната година - по данни на Международната асоциация на круизните линии - на круизно пътешествие са били общо 350 хил. души по света - нищожен брой в сравнение с 32 млн. за 2019 г., но все пак много предвид глобалния поход на заразата.
Малки кораби, малки обеми
Пътуващите към момента кораби с туристи са с по-малък размер. Големите доброволно са на котва поне до края на април, разказва Иванов. Ползва се 50% от капацитета, а компаниите са наели медици да разработят медицински протоколи за работа на корабите. Дава пример с круизите от Италия, при които се изисква отрицателен бърз тест за влизане в страната, после такъв се прави и в Италия, на круиз терминала се мери температурата на пасажерите и се попълва декларация за здравния статус.
На борда се носи маска в общите помещения - без местата за хранене и палубата. Това от друга страна означава, че целият персонал се грижи за много по-малко гости, посочва Иванов. Според него взетите марки правят корабите по-безопасни места от градовете.
Бреговите екскурзии обаче са само организирани. За разлика от преди коронакризата пътниците не могат просто да слязат на брега, след като корабът е пуснал котва. Ако си позволят тази волност, им се отказва достъп обратно до кораба с всички последствия от това.
Цени в застой
Очаквано компаниите не са повишили цените, въпреки че работят с част от капацитета си и въпреки разходите за спазване на всички мерки. При достатъчно ранна резервация (например отсега за юни) каюта с балкон може да се вземе на цената на такава само с прозорец. Разликата в цената на двата вида настаняване зависи от много обстоятелства, но обичайно е 20-25%.
Иванов посочва, че очаквано е завишено търсенето на каюти с балкон, защото извън посещението на палубата, това е единственото място с достъп до свеж въздух. Колкото и добри са да вентилационните системи на корабите, все пак макар и малка част от въздуха не успява да се обмени, а пък прозорците на каютите не се отварят по принцип.
Противно на очакванията, че няма да има много желаещи да се качат на кораб заради пандемията, за активния летен сезон текат активно резервации и това се отразява на цените, които се повишават в рамките на дни, твърди Иванов. "В момента се правят много сериозни резервации за летния сезон в Европа. Цените няма да падат", смята Иванов.
Шоу за бутикова публика
Немалко туроператори смятат, че пандемията е сложила завинаги край на масовия туризъм в досегашния му вид - с големи групи. Според Илиан Иванов това се случва и с круизите - ще се ползват по-малки кораби, с по-малка заетост. Шоу програмата за стотици пасажери вече ще се изпълнява по няколко пъти на ден за по-малко хора в едно помещение. Между шезлонгите край басейна ще има по-голяма дистанция, а в него няма да могат да се потопят едновременно всички желаещи.
Лайнери на котва
Като цитира големия туроператор ТУИ, "Дойче веле", анализира, че 2020 е била катастрофична за круизната индустрия година с милиарди евро загуби и над 200 хил. зачеркнати работни места само в Европа. Десетки хиляди пък са на намалено работно време. Илиан Иванов дава пример с круизни компании от Гърция, чиито служители са от Азия и по няколко пъти през миналата година се били разкарвани напред-назад в опит да започнат работа, като всеки път са тествани и слагани в изолация.
Круиз индустрията, която е на близо 200 г., е преживяла много пикове и спадове, но този се смята за най-драстичния след края на 50-те години на 20 век. Тогава преломният момент идва заради налагането на трансатлантическите полети, които хората започват да предпочитат пред дългото пътуване с кораб.
Снимка: Reuters