Във връзка с изпълнение на международният проект по ЕРАЗЪМ+, българският екип от партньори на МИГ Балчик-Генерал Тошево започна анализ на местните рискове за предоствратяване на естествените горски пожари. Това е само част от съвместните активности за обмяна на опит и споделяне на добри практики с останалите участници.
Горски пожари или "диви пожари" на практика могат да възникнат навсякъде. Особено опасен е летният сезон, когато хиляди туристи правят лагер сред природата. Всички български планини в периоди на продължително засушаване са потенциално застрашени.
Пожари могат да възникнат не само в планините. Всяка година властите предупреждават фермерите да вземат мерки при работа на открито в горещините. Сериозен риск от пожари има по време на жътва в районите на Добруджа, Дунавската низина, Тракия, Софийската низина и на други места, където големите разстояния и липсата на достатъчно вода възпрепятстват бързото гасене на пожара.
Особено внимание трябва да се обърне на природните паркове и резервати, разположени в цялата страна. Пожар може да унищожи естествени местообитания, които природата е имала нужда от хилядолетия, за да създаде. Националното законодателство забранява човешката намеса в тези райони, така че потенциалното възстановяване на засегнатите райони ще бъде оставено само в ръцете на природата.
Броят на пожарите и мащабите на унищожените територии през последните години достигнаха критични нива, които нямат еквивалент в историята на горското стопанство в България. Данните показват, че по някои от показателите за традиционната възможност за възникване на горски пожари в България са достигнати и дори надвишени многократно средните стойности, характерни за Средиземноморския регион.
Системата за управление при бедствия в България се организира и координира от Националния център за управление при кризи (НЦУК), който е част от Министерството на вътрешните работи. NCMC отговаря за превенцията, готовността, реакцията и усилията за възстановяване, свързани с бедствия и извънредни ситуации в страната.
Областните управители организират и управляват управлението на бедствия в региона, подпомагани от Областните съвети за намаляване на риска от бедствия.
Създадените на общинско ниво доброволни формирования са на пряко подчинение на кмета. Създават се на териториален принцип и са неразделна част от Единната спасителна система.
За правилната координация между институциите в съответствие със законодателната рамка се предвижда изграждането на местни, регионални и национални комитети за управление на бедствия, които отговарят за всички въпроси, свързани с цикъла на DM, включително образование, обучение, готовност, обществена осведоменост и т.н. подчинение от местно през регионално до национално ниво. Оперативната координация е задължение на дежурния полеви офицер, който също е полеви щат. За подобряване на обществената информираност всяка година се организират различни тренировки и обучения.