Потребителите най-често купуват фалшиви стоки в резултат на действието на нелоялни търговски практики, фиктивни намаления и измами в социалните мрежи. Тези рискове се засилват в последните два месеца от годината, които преминават под знака на очакването на традиционните кампании за Черния петък, Коледа и Нова година.

Коментарът е на Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Пред БНР тя оповести данни от глобални проучания, според които близо 70% от хората не могат да различат оригиналите от репликите. А още по-тревожното е, че около 60% от респондетите признават, че биха си купили съвсем съзнателно фалшива стока, ако тя е по-евтина. По официални данни най-често продаваните фалшиви продукти са дрехи и аксесоари, обувки, електронни устройства, хигиенни и козметични продукти.

По какво се разпознава фалшивата стока?

На първо място, по данните за търговеца и отзивите на потребителите за него. На следващо място е самият продукт. Фалшификатите най-често наподобяват по вид и силно се доближават до имената на оригиналните брандове, но има добавена буква или друг почти незабележим знак. Тези малки отлики би трябвало да ни подскажат за измамата. Цената е друг ориентир, но трябва да се има една наум. Търговците са изобретателни и често си служат с трикове, например обявяване на кампании за намаления, уж по повод на разпродажби, годишнини, различни празници и др. Тогава посочват близка до реалната цена на оригиналната стока и обущават огромни отстъпки от порядъка на 80 или 90%. Това е много съмнително, защото рядко голям световен бранд би намалил толкова много цените си.

Рисковете се засилват през ноември и декември

В последните месеци от годината, които са запазено време за големите отстъпки, рисковете от измами онлайн са най-много. Точно тогава масово се създават фалшиви страници в социалните мрежи и се пускат сайтове за продажби, които имат за цел продажба на некачествени и фалшиви стоки или измами, свързани с кражба на лични данни и източване на банкови сметки.

Как да познаем фалшиви страници в социалните мрежи?

Тези страници имат много малък брой последователи, публикации и коментари от потребители. Често липсват коментари от разкрили измамата потребители, защото са били изтрити от модераторите. Снимките на тях са откраднати от официалните източници, взети са от банки или са с изключително ниско качество.

Как да познаем фалшивите сайтове за продажби?

Тези сайтове обикновено са новосъздадени, с много лош интерфейс и лош правопис от гледна точка на език и стил. Снимките отново най-често са взети от официалните електронни магазини, свалени са от банки или са с подозрително ниско качество.

Защо не трябва да купуваме фалшиви стоки?

Имитациите обикновено са с по-ниско качество, а някои от тях могат да се окажат опасни. При електроуредите например, неправилно изчислени вериги може да предизвикат къси съединения и пожари. Сделките с фалшиви стоки нанасят имиджови и икономически щети на оригиналните брандове, самите стоки.

Сигнали до „Ние, потребителите“ за онлайн измами с фалшиви стоки

Дамата си е закупила от Facebook бельо, което уж е било от световен бранд. Подвела се е, защото извършилото измамата лице е използвало оригинални снимки на моделите, свалени от официалния сайт на марката. Цената пък е била представена „по повод 136-годишнината на фирмата“ с огромно намаление – 80-90%, което се извършва от редовна цена, много близка до тази на оригиналните продукти.

В друг случай господин е закупил парфюм на своята съпруга с идеята да я изненада, а се оказало, че е фалшив. Дори бил в разфасовка, каквато не се предлага от оригиналния производител.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.