Андрияна Андреева, управител на Варненска област

Като едноличен орган на изпълнителната власт в областта областният управител упражнява контрол по законосъобразността на актовете и действията на органите на местното самоуправление и местната администрация, съобщиха от пресслужбата на управата.

Основанията за оспорване по съдебен ред пред независим орган, какъвто е Административният съд, на решението на Общинския съвет за изменение на Наредба за местните такси и цени на територията на община Варна са следните:

1. При провеждане на процедурата по приемане на решението е допуснато съществено нарушение на административните правила, което води до незаконосъобразност на същото.

Правилникът за организацията дейността на Общинския съвет изисква при внасянето на такива проекти, както и при изменението им, те да се разпределят на ресорните комисии. Проектът за решение се обсъжда и гласува след като Общинския съвет изслуша водещата комисия, становището на вносителя и това на другите комисии, на които е бил разпределен за разглеждане.

Видно от представените протоколи на водещата комисия ПК „Финанси и бюджет“, която е трябвало да разгледа на свое заседание на 23 януари 2025 г. предложението на вносителя за изменение на Наредбата за таксите, същото не е разгледано и е отпаднало от дневния ред. Седмица по-късно ОС е гласувал проекта за изменение на Наредбата, без да е съобразено, че не е приложено становището на водещата финансова комисия. На практика, липсва експертното мнение на ПК „Финанси и бюджет“. По този начин процедурата за разглеждане и приемане на акт с мащабно влияние върху обществения интерес, отнасящ се за такси и цени не е спазена.

2. Липсват мотиви, които да изяснят причините за предложението, липсва анализ и предварителна оценка за въздействието на изменението, както и очакваните резултати по отношение на прилагането на новата наредба. Наличните мотиви са лаконични и немотивирани. Подобни промени се правят с подробна финансова обосновка, която съдържа и отражение върху бюджета на община Варна. Видно от протокола от заседанието на ОС, това решение е било прието без никакво предварително обсъждане. Това нарушава принципите за откритост и съгласуване.

3. Липсва ясен критерий и обоснован алгоритъм, въз основа на който са изчислени повишенията на отделните стойности и цени. Липсват доказателства за общественото обсъждане на проекторешението и мотиви, които да убедят, че проектът за изменение на Наредбата е необходим и полезен.

4. Липсват ясни аргументи относно необходимостта от натоварване на гражданите с повишени стойности на дължимите такси.

Изискването за прозрачно и отговорно управление на публичните финанси изключва възможността за своеволно и немотивирано повишаване на цени, базирано основно на статистическо сравнение между тези в други градове и във Варна.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.