Ясни са условията,‭ ‬при които сдруженията на собствениците ще могат да кандидатстват за финансиране от Община Варна за дейности,‭ ‬свързани със санирането на многофамилни жилищни сгради.‭ ‬Правилата бяха одобрени на днешното заседание на постоянната комисия по финанси и бюджет към местния парламент,‭ ‬но за да влязат в сила,‭ ‬трябва да бъдат приети от Общинския съвет.‭

Община Варна ще подпомогне собствениците на имоти,‭ ‬които ще кандидатстват по новата програма за саниране.‭ ‬От общинския бюджет за‭ ‬2023‭ ‬и‭ ‬2024‭ ‬г.‭ ‬ще бъдат отпуснати до‭ ‬20‭ ‬млн.‭ ‬лв.‭ ‬за изготвяне на технически паспорти на сградите и обследване за енергийна ефективност.

Председателят на УС на Сдружението на собствениците‭ ‬/СС/‭ ‬или упълномощено от него лице трябва да подаде заявление до кмета на община Варна относно осигуряване на заемообразното финансиране.‭ ‬Към заявлението е необходимо да приложи набор от документи,‭ ‬сред които:‭ ‬справка за СС‭; ‬покана за провеждане на Общо събрание на СС‭; ‬протокол за поставяне на поканата за ОС на СС‭; ‬протокол от ОС на СС,‭ ‬съдържащ решения за участие.‭ ‬Когато в сдружението не участват всички собственици,‭ ‬към протокола се прилагат данни и за нечленуващите.‭ ‬Нужен е също протокол за извършен визуален оглед от районната администрация,‭ ‬с който да се установи липсата на незаконно удължени балкони или тераси.‭

Сред изискуемите документи е декларация,‭ ‬че сдружението не е получавало финансиране от държавния бюджет или друг финансов източник за дейностите,‭ ‬за които кандидатства за финансови средства.‭ ‬Анкетна карта на СС в табличен вид,‭ ‬в която се описани всички консуматори на ел.‭ ‬енергия,‭ ‬броят и състоянието на остъклените балкони и тераси,‭ ‬също трябва да фигурира в документацията.‭ ‬Сдружението е длъжно да представи и скица с реалната разгъната застроена площ‭ ‬/РЗП/‭ ‬на сградата,‭ ‬като до сесия ще бъде уточнено кой трябва да издаде този документ.‭

Заявлението ще бъде разгледано от назначена със заповед на кмета комисия,‭ ‬която трябва да реши дали сградата е допустима за финансиране или не.‭ ‬В случай че условията са изпълнени,‭ ‬се сключва договор за заемообразно финансиране.‭ ‬Председателят на УС на Сдружението на собствениците е длъжен да проведе процедура за избор на изпълнител,‭ ‬като отново ще трябва да се съобрази с някои изисквания.‭ ‬Необходимо е да изпрати покани за получаване на оферти до поне три дружества,‭ ‬които трябва да вписани в съответните регистри съгласно действащото законодателство и да имат удостоверение/лиценз за упражняване на дейностите.‭

Получените оферти ще се оценяват по критерий най-ниска цена от комисия в състав не по-малко от трима членове.‭ ‬Неин председател ще е управителят на УС на Сдружението на собствениците с включени по един представител на общинската и районната администрация.‭ ‬След сключване на договорите с избраните изпълнители за всяка от дейностите,‭ ‬подлежащи на финансиране,‭ ‬се подава до кмета на община Варна заявление за кандидатстване за безвъзмездна финансова помощ,‭ ‬придружено с технически паспорт,‭ ‬сертификат за енергийна ефективност,‭ ‬фактури и приемо-предавателни протоколи.‭

Средствата по ползваното заемообразно финансиране ще се възстановяват на Община Варна по Плана за възстановяване и устойчивост.‭ ‬В случай че Сдружението на собствениците е изпълнило всички условия за получаване на финансовата помощ,‭ ‬но не е одобрено по програмата за саниране,‭ ‬няма да дължи възстановяване на получената сума.‭

Съветниците приеха и критериите за оценяване на подадените заявления.‭ ‬Необходимо е над‭ ‬95%‭ ‬от идеалните части от общите части на етажната собственост да членуват в Сдружението на собствениците и да са подкрепили изпълнението на проекта при гласуването в Общото събрание.‭ ‬Друго условие е РЗП на сградата да е над‭ ‬2000‭ ‬кв.‭ ‬м.‭

Мотивите за приемане на тези критерии са,‭ ‬че съгласно Насоките за кандидатстване,‭ ‬определени от управляващия орган,‭ ‬финансирането ще се извършва до изчерпване на бюджета на програмата по низходящ ред на класираните проекти от всички‭ ‬265‭ ‬общини в страната.‭ ‬Допустимият максимален размер за безвъзмездната финансова помощ на Община Варна е до‭ ‬80‭ ‬000‭ ‬000‭ ‬лева с ДДС.‭ ‬Предвид големия интерес във всички общини за кандидатстване по програмата финансиране се очаква да получат сгради,‭ ‬доближаващи се до максималния брой точки‭ (‬140‭ ‬т.‭)‬. ‭

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.