Украйна е изпратила официално искане до Европейската комисия за адаптиране на индикативната трансевропейска транспортна мрежа TEN-T чрез включване в трасетата на вътрешните водни пътища на устията на ръкавите на Дунав - Килия и Бъйстрое. Киев иска да увеличи дълбочината на двата ръкава, които са плавателни, от 5 на 8 метра, за да може те да бъдат използвани като връзка между Дунав и Черно море. Румъния обаче е против, съобщава румънският информационен сайт Зиаре, цитиран от БТА.
Искането на Украйна е довело до официално писмо на Европейската комисия, изпратено до постоянното представителство на Румъния в ЕС на 16 януари. Според Зиаре това искане „може да взриви отношенията на Румъния с Украйна, както и тези на Румъния с ЕС, защото увеличаването на дълбочината на плавателните канали Килия и Бъйстрое (на румънски – Бъстрое) ще доведе до унищожаване на Делтата на Дунав и затваряне на румънския канал Сулина.
Комисията е поискала мнението на Румъния относно предложението на Украйна.
"Комисията оценява исканията на съседните на ЕС държави за адаптиране на индикативната мрежа TEN-T в съответствие с методологията за планиране на TEN-T, като следва процедурата, която се прилага и за държавите членки на Европейския съюз", се посочва в официалното писмо на ЕК, изпратено до постоянното представителство на Румъния в Брюксел.
След първоначалната оценка на искането Комисията представя на Съвета оценка на предложението с оглед започване на преговори с Украйна. След края на преговорите ЕС и Украйна подписват споразумение на високо равнище като основа за адаптирането на индикативната мрежа TEN-T, пояснява Зиаре следваната процедура.
Европейската комисия отбелязва, че ръкавът Килия е част от границата между Румъния и Украйна. Затова Комисията иска обратна връзка (feedback) от страна на Румъния по предложението на Украйна, посочва Зиаре.
Искането на Украйна е в нарушение на всички международни конвенции, към които Румъния, следователно и Европейският съюз, са се присъединили, посочва Зиаре. Драгирането и увеличаването на дълбочината на 164-километровите ръкави ще доведе до унищожаване на Делтата на Дунав, която е обект на световното наследство на ЮНЕСКО, както и до затваряне на канала Сулина, тъй като корабите биха се движели по Килия и Бъйстрое, посочва информационният сайт.
Румъния се противопоставя на намерението на Украйна. Министерството на външните работи ще изпрати позицията на страната до Европейската комисия.