Програма за гражданско наблюдение на обществените поръчки е изготвена в рамките на проект със същото наименование, стартирал на 12 септември 2022 г. с подкрепата на ОП „Добро управление“ и Европейския социален фонд от Сдружение „Младежки алианс – Варна“, в партньорство с фондация „Български институт за правни инициативи“, гр. София.
Проектът е система от мерки, реализацията на които има за цел да подобри администрирането на процеса на възлагане на ОП след последните изменения на ЗОП, да насърчи извличането на ползи за обществото от работата на местната власт в среда без корупция и да засили гражданския контрол върху работата на институциите.
Програмата е изготвена ведно с изработена за проекта методология, включваща тестови етап на гражданско наблюдение, с обхват преглед и анализ на обществени поръчки, възлагани в област Варна в периода 2020-2022 г.
Преглежданите поръчки в тестовия етап на програмата са селектирани на база на данни и анализи от Агенцията за обществени поръчки и други национални и международни университетски изследвания и доклади на организации. Наблюдавани са поръчки с най-висока стойност, с различен предмет, както и тези предизвикали засилен обществен (медиен) интерес. Това са поръчки с различни ключови възложители за развитието на общината и областта, с предмет строителство, доставка на лекарства, електрическа енергия, възлагане на ремонтни дейности, сметосъбиране, извозване и почистване и др.
Изводите и заключенията, до които екипът на проекта достигна, в синтезиран вид са следните:
Правната рамка и функционалностите на действащата електронна платформа ЦАИС ЕОП, където се публикува възлагането на обществените поръчки, не са приспособени към нуждите на гражданското наблюдение. Документацията не е систематизирана и трудно се достъпва.
Обществените поръчки, възлагани в област Варна са с твърде малко на брой участници (в голяма част от разглежданите случаи участниците са между 1 и трима), констатиран е голям брой прекратени поръчки, избор на изпълнители с не повече от един допуснати кандидати, което налага извод за недостатъчно конкурентна среда.
Предпочитаният критерий за избор на изпълнители от възложителите е “най-ниска цена”, вместо “оптимално съотношение качество - цена, съответно остава доза съмнение дали възложителите са постигнали договорености за най-добрите продукти (стоки и услуги) на пазара на най-добрата за гражданите на гр. Варна и областта цена.
Констатирано е сключване на обществени поръчки за продължаващо изпълнение на услуги с максималния по закон срок въпреки наличието на повишен процент на инфлация за периода на 2020-2022 г.
Налични са поръчки с отстранени участници, без мотивите за недопустимост да са подробни и убедителни.
Наблюдавано е изменение на обществени поръчки след започнало изпълнение, без да са налични всички изисквани по закон предпоставки за това.
Документите в обществените поръчки съдържат дублираща се информация, протоколите на комисиите и договорите масово се публикуват в поле „Разяснения и съобщения“, има случаи на липса на публикувани договори, което създава затруднения при наблюдението.
Във връзка с гореописаните изводи и констатации, в рамките на проекта са предложени и съответни препоръки за промени, които да гарантират преодоляването на повечето от описаните по-горе пропуски. В множеството разгледани научни и институционални публикации и доклади недвусмислено се констатира, че обществените поръчки не подлежат на масов, координиран и ефективен контрол от институциите (АОП, АДФИ, Сметна палата). (Публикуваните доклади за пропуски на АОП например не посочват възложителите с, а само синтезират в обобщен вид информация за обществеността, без да е наличен краен резултат от направените тях изводи за закононарушения.) В тази връзка основен извод от горепосочения анализ, че гражданското наблюдение е от решаващо значение за подобряване качеството на възлагане на обществени поръчки.
Резултатите от проекта заедно с изводите от анализа са достъпни на страницата на Младежки алианс - Варна: www.youthvarna.org
Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд.Сдружение „Младежки алианс-Варна“ носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или оперативна програма „Добро управление“.