Прокуратурата разследва обществена поръчка за ремонт и поддръжка на електрически и дизелови мотриси на БДЖ - пътнически превози. Съмненията са за фиктивни ремонти срещу фактури за десетки милиони лева. Нарушенията са част от одитен доклад, който е изпратен в прокуратурата от служебния транспортен министър Христо Алексиев, информира БНТ.
Прокуратурата проверява договор за обществена поръчка, подписан през 2019 година. Съмненията са, че компанията, спечелила процедурата в последния възможен момент въобще има капацитет да извършва ремонтите на електрическите и дизеловите мотриси.
Дизеловите и електрическите мотриси, чиито ремонти прокуратурата разследва са доставени от 2005 до 2009 година. Задължението на доставчика по тяхната поддръжка е било фиксирано за 10 години след доставката на последната мотриса.
"Фирмата, която ги е доставила е изтекъл срока на поддръжка. За това БДЖ - пътнически превози, са направили такава обществена поръчка, за да продължи тяхната поддръжка в изправно техническо състояние и да могат да се експлоатират", заяви Иво Илиев, заместник-градски прокурор на София.
Въпреки че е било ясно кога приключва задължението за поддръжка от доставчика, БДЖ - пътнически преговори, са обявили обществена поръчка за избор на нов изпълнител в последния възможен момент. Според наши източници всички срокове били максимално съкратени, а одитът направен от транспортното министерство открил много нарушения.
"Както от подготовката на самата обществена поръчка, така и в основната процедура по нея, така и със сключването на договора и неговото изпълнение. Т.е. ние започнахме разследването, за да видим дали тези нарушения съдържат и престъпления извършени от длъжностни лица", обясни Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.
Договорът с новия изпълнител е за пет години, а прогнозната му стойност за ремонт и поддръжка на дизеловите и електрически мотриси е 137 милиона лева. Изпълнението е започнало веднага след подписването и за година и половина, поне по документи, са отчетени голямо количество ремонти, включително и основни. Точно в тази дейност одитът е открил редица нарушения, които прокуратурата сега разследва.
"Дали всъщност тези ремонти, които още 2019 е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", каза Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.
Прокурорите и следователите проверяват внимателно и всички документи за възлагане на конкретни дейности по договора, приемо-предавателните протоколи и основанията за плащания по тях.
"Има данни, че в договора са залегнали ремонти на определени мотриси - индивидуализирани, но съмненията са, че ремонтът е извършван на съвсем други влакове", допълни Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.
Според Илиев разследването ще бъде изключително обемно и сложно. След анализ на документите в БДЖ ще бъде очертан и голям кръг от служители на железниците, които ще бъдат разпитани.
Договорът е на стойност 137 милиона лева, но възниква въпросът каква част от тях вече са платени на изпълнителя.
До момента със сигурност по документи са платени над 33 милиона лева. Възможно е да се докаже, че около 1/3 от договора вече е изплатена на изпълнителя. Има мотриси, които са ремонтирани след като тяхната експлоатация като пробег е била сериозно надмината. Въпреки извършените ремонти те не са отново въведени в експлоатация, което също създава съмнение за извършени фиктивни ремонти. Другото, което ще се проверява е и качеството на извършените ремонти, тъй като според одита част от мотрисите са доказали дефекти, веднага след като по документи ремонтите са били извършени.