Прокуратурата разследва обществена поръчка за ремонт и поддръжка на електрически и дизелови мотриси на БДЖ - пътнически превози. Съмненията са за фиктивни ремонти срещу фактури за десетки милиони лева. Нарушенията са част от одитен доклад, който е изпратен в прокуратурата от служебния транспортен министър Христо Алексиев, информира БНТ.

Прокуратурата проверява договор за обществена поръчка, подписан през 2019 година. Съмненията са, че компанията, спечелила процедурата в последния възможен момент въобще има капацитет да извършва ремонтите на електрическите и дизеловите мотриси.

Дизеловите и електрическите мотриси, чиито ремонти прокуратурата разследва са доставени от 2005 до 2009 година. Задължението на доставчика по тяхната поддръжка е било фиксирано за 10 години след доставката на последната мотриса.

"Фирмата, която ги е доставила е изтекъл срока на поддръжка. За това БДЖ - пътнически превози, са направили такава обществена поръчка, за да продължи тяхната поддръжка в изправно техническо състояние и да могат да се експлоатират", заяви Иво Илиев, заместник-градски прокурор на София.

Въпреки че е било ясно кога приключва задължението за поддръжка от доставчика, БДЖ - пътнически преговори, са обявили обществена поръчка за избор на нов изпълнител в последния възможен момент. Според наши източници всички срокове били максимално съкратени, а одитът направен от транспортното министерство открил много нарушения.

"Както от подготовката на самата обществена поръчка, така и в основната процедура по нея, така и със сключването на договора и неговото изпълнение. Т.е. ние започнахме разследването, за да видим дали тези нарушения съдържат и престъпления извършени от длъжностни лица", обясни Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.

Договорът с новия изпълнител е за пет години, а прогнозната му стойност за ремонт и поддръжка на дизеловите и електрически мотриси е 137 милиона лева. Изпълнението е започнало веднага след подписването и за година и половина, поне по документи, са отчетени голямо количество ремонти, включително и основни. Точно в тази дейност одитът е открил редица нарушения, които прокуратурата сега разследва.

"Дали всъщност тези ремонти, които още 2019 е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", каза Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.

Прокурорите и следователите проверяват внимателно и всички документи за възлагане на конкретни дейности по договора, приемо-предавателните протоколи и основанията за плащания по тях.

"Има данни, че в договора са залегнали ремонти на определени мотриси - индивидуализирани, но съмненията са, че ремонтът е извършван на съвсем други влакове", допълни Иво Илиев, зам.-градски прокурор на София.

Според Илиев разследването ще бъде изключително обемно и сложно. След анализ на документите в БДЖ ще бъде очертан и голям кръг от служители на железниците, които ще бъдат разпитани.

Договорът е на стойност 137 милиона лева, но възниква въпросът каква част от тях вече са платени на изпълнителя.

До момента със сигурност по документи са платени над 33 милиона лева. Възможно е да се докаже, че около 1/3 от договора вече е изплатена на изпълнителя. Има мотриси, които са ремонтирани след като тяхната експлоатация като пробег е била сериозно надмината. Въпреки извършените ремонти те не са отново въведени в експлоатация, което също създава съмнение за извършени фиктивни ремонти. Другото, което ще се проверява е и качеството на извършените ремонти, тъй като според одита част от мотрисите са доказали дефекти, веднага след като по документи ремонтите са били извършени.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.