Правото на всеки да търси, получава и разпространява информация, е основно човешко право, и като такова намира своята регламентация не само в ЗДОИ, но и в редица международни и наднационални актове, които са задължителни за Република България и чиито предвиждания и практика по тяхното прилагане следва да бъдат съобразявани. Наблюдава се тенденция към все по-детайлна уредба на правото на достъп до информация както на международно, така и на национално ниво. Това свидетелства за утвърждаването на това право като особено важен аспект от осигуряването на обществено участие в процеса на вземането на решения, откритост и отчетност на управлението и превенция на корупцията.

Като положителен аспект на уредбата на достъпа до обществена информация може да се изтъкне, че основната част от нормативната уредба на достъпа до обществена информация на национално ниво се съдържа в Закона за достъп до обществена информация, който има почти кодифициращ характер. Няма много наредби и правилници по прилагането на ЗДОИ, което прави основната уредба на достъпа до обществена информация сравнително достъпна и обозрима като обем. Проблемите, с които се сблъсква практиката, произтичат най-вече от неясни текстове, пропуски и неудачни разрешения на ЗДОИ и практиката по неговото прилагане.

Със Заповед № 3620/07.11.2022г. на Кмет на Община Варна са утвърдени нови Вътрешни правила за организацията на работа по предоставяне на достъп до обществена информация в Община Варна /Правилата/. Същите отменят Вътрешните правила за предоставяне право на достъп до обществена информация, утвърдени със Заповед № 4628/15.12.2016 г. и Заповед №4736 от 12.11.2019 г. на Кмета на Община Варна. Вътрешните правила са публикувани на официалната интернет страница на Община Варна и на интранет мрежата, раздел „Секретар“. При разработването на измененията в правилата бяха взети предвид констатациите и препоръките на екипа по проекта, извършени на първия етап от провеждането на изследването. Участието на експерти от община Варна едновременно в екипа по разработването на анализа и след това в работната група за изготвянето на промените във Вътрешните правила за ДОИ допринесе за подготовката на документ, който да почива на задълбочена аналитична работа, както и максимално да бъде скъсен срока на въвеждане в действие на предложенията. Подобен механизъм на взаимодействие между структурите на гражданското общество и местната администрация доказа за пореден път своята ефективност.

След подробно разглеждане на нормативния акт екипът ни даде допълнителни предложения за промени в Правилата, които са в следните насоки:

- За осигуряване на прозрачност в дейността на общинската администрация и улесняване на гражданите за достъп до обществена информация, във връзка с направените от тях искания, в информационната система „Портал за отворени данни“ следва да се поддържа актуална информация, относно статута / етапа на движение на преписката на преписката, в това число и когато преписката е предадена по компетентност на друг орган. Заявителите/граждани или организации/при образуване на преписката следва изрично да бъдат информирани за срока на произнасяне; пред кого и в какъв срок могат да обжалват решението за достъп до обществена информация, съответно отказа за предоставяне на ДОИ. Същата актуална информация следва да се публикува и когато е отправено искане за предоставяне на информация за повторно използване, както и по отношение на подадените от заявителите жалби срещу постановения от органа акт.

- Следва да се създаде нов Раздел VII „Вътрешен одит във връзка с предоставяне на достъп до обществена информация“ и да се въведе задължителен, ежегоден вътрешен одит на всички процедури по предоставяне на достъп до обществена информация. Този одит следва да бъде провеждан от звено „Вътрешен одит“ в Община Варна, по препоръка на Секретаря на Община Варна.

- Във водения регистър на постъпили в Община Варна заявления за достъп до обществена информация, който представлява таблица, в графа „Удължаване на срока“ да бъдат вписани причините за това. Също така, в графа „Препращане по компетентност“ да бъде посочено къде е препратена преписката, съответно на коя администрация.

- Да бъде оптимизирана онлайн системата за движение на преписките на граждани и ЮЛ като се направи видим достъпа на гражданите до движението на преписката на всеки етап. По този начин заявителите ще виждат в кое звено от общинска администрация се бави преписката. Това ще е видно и за самата администрация и ще и даде възможност сама да регулира ефективността на документооборота си.

 

Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд. Сдружение „Център за алтернативно решаване на спорове „Консенсус““ носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или оперативна програма „Добро управление“.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.