Асоциация „Човешки права - стъпка по стъпка“, в партньорство с фондация „Български институт за правни инициативи и сдружение „Младежки алианс- Варна“ успешно приключи изпълнението на проект „Представителни сдружения на потребителите - перспективи за гражданско участие и ефективна потребителска защита“, по договор №BG05SFOP001-2.025-036. Проектът се финансира от ЕСФ на ЕС чрез Оперативна програма „Добро управление“, по процедура за „Повишаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“.
В рамките на проекта бе изготвен АНАЛИЗ НА ПРИЛОЖИМОТО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО И ПРАКТИКИТЕ НА УЧАСТИЕ НА СДРУЖЕНИЯТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ В ОБЩЕСТВЕНИЯ ЖИВОТ В РБЪЛГАРИЯ“.
Въз основа изводите от анализа екипът на проекта формулира „ПРЕПОРЪКИ ЗА НОРМАТИВНИ ПРОМЕНИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА СРЕДАТА ЗА ГРАЖДАНСКО УЧАСТИЕ С ЦЕЛ ЕФЕКТИВНА ПОТРЕБИТЕЛСКА ЗАЩИТА“.
Какво трябва да знаем за потребителските организации? Те могат да се окажат фактор, който да подпомага гражданите да вземат разумни решения, да познават правата си и да бъдат равнопоставени пред търговците, дори и когато последните са авиокомпании в чужбина, големи вериги или чуждестранни технологични гиганти. Онлайн търговията, както и услугите и софтуерните продукти, ползвани онлайн придобиват все по-голяма популярност и развитие. Обработката на данни и информация от платформи и посредници, използващи т. нар. тъмни модели (dark patterns) и агресивната реклама ведно с покачването на цените, водят до все по-сериозното нарастване на значението на финансовата култура на потребителите, за да не се стига до тяхното ощетяване в дългосрочен аспект.
Препоръките за законодателни промени, които екипът формулира имат за цел да представят идеи за подобряване на работата на потребителските сдружения, тъй като тяхната роля с измененията, които предстоят в националната правна рамка след транспониране на Директива (ЕС) 2020/1828 на Европейския парламент и на Съвета относно представителните искове за защита на колективните интереси на потребителите тепърва ще нараства. Организациите скоро ще могат да водят представителни потребителски искове от името на потребители както по спорове със страни, находящи се в България, така и по такива с трансграничен елемент (с превозвачи въздухоплавателни средства, туристически и други онлайн платформи за пазаруване).
Промяната, въвеждана в националното законодателство създава предпоставки компаниите и доставчиците на обществени услуги да отговарят за обезщетения в многократно по-големи размери от тези, за които са били подвеждани под отговорност досега.
В резултат на работата по проекта неговият екип достигна до следните изводи:
Необходимо е да се създадат гаранции и да се премахнат бариерите пред участието на повече потребителски организации в обществения живот на България (в момента само 2 действащи организации в София и Пловдив се ползват с държавна подкрепа и са признати за представителни за цялата страна, докато да се признаят нови се изисква да са налице редица изисквания без да е налично съдействие от държавните органи)
Редно е да се потърсят механизми и да се стимулират организации, които работят на регионално ниво.
Необходими са гаранции за качеството и прозрачността на работа и финансиране на сдруженията на потребители – да бъдат създадени процедури и да бъде публикувана регулярно информация в електронен вид, която да предизвиква доверие от страна на бизнеса и на потребителите.
Гражданите следва да получават безвъзмездна правна помощ, когато се нуждаят от нея и в качеството им на потребители, така както им се полага, когато са участници в съдебен процес.
Потребителските организации следва да бъдат подкрепяни с публично финансиране на основа резултатите от техните дейности, които да са измерими качествено и количествено, без механизмите за това измерване да обременяват дейността им.
Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд. Асоциация „Човешки права-стъпка по стъпка“ носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или оперативна програма „Добро управление“.