Варненският окръжен съд потвърди постановление на Окръжна прокуратура‭ – ‬Варна,‭ ‬с което е било прекратено наказателното производство от‭ ‬2023‭ ‬година.‭ ‬Предмет на разследването,‭ ‬започнало на‭ ‬4‭ ‬януари‭ ‬2023‭ ‬година,‭ ‬е била сключена сделка от длъжностно лице,‭ ‬за която е имало съмнения,‭ ‬че е неизгодна и от нея са произлязли значителни вреди за Областна администрация‭ – ‬Варна‭ (‬ОА-Варна‭)‬.‭ ‬Визира се подписан договор за правна помощ с адвокатско дружество,‭ ‬сключен на‭ ‬1‭ ‬април‭ ‬2022‭ ‬година.‭ ‬В жалбата се посочва,‭ ‬че по това време‭ ‬областен управител на Варна е бил назначен Благомир Коцев.‭ ‬Твърди се,‭ ‬че към‭ ‬25.02.2022‭ ‬година в Областна администрация Варна са работели‭ ‬10‭ ‬броя юристи,‭ ‬в чийто ресор влизало правно-нормативно обслужване на институцията.Нямало практика да бъдат сключвани договори за директно възлагане на адвокатски услуги на външни фирми.‭ ‬Цената на договора била с прогнозна стойност‭ ‬69 000‭ ‬(доколкото прага на възлагане с обществена поръчка бил‭ ‬70 000‭ ‬лева‭)‬,‭ ‬се сочи в жалбата.‭ ‬С допълнително споразумение била изменена стойността на договора до‭ ‬23 256‭ ‬лева,‭ ‬като последвало и плащане на стойност‭ ‬11 808‭ ‬лева с ДДС.‭

Резултатите от съдебно-счетоводна експертиза показват,‭ ‬че платеният Данък добавена стойност по фактурата е бил‭ ‬1 968‭ ‬лева.

През август‭ ‬2022‭ ‬година Благомир Коцев бил освободен от длъжността като на негово място бил назначен нов областен управител,‭ ‬който прекратил договора за правна помощ.‭

В хода на разследването били разпитани служители от областната администрация.‭ ‬Събрани били и множество документи,‭ ‬от които било видно,‭ ‬че експертите вОА-Варна били достатъчно на брой за нормалното и́‭ ‬функциониране.‭ ‬Установено било и чепрез годините дейността по правно обслужване не била делегирана на външна фирма.‭

В рамките на проверката,‭ ‬съдът е приел изводите на обвинението,‭ ‬че‭ ‬няма доказателства за извършено престъпление.‭ ‬А именно липсват данни настъпилата вреда да е значителна.‭ ‬За да се осъществен съставът на това престъпление е необходимо вредата да е значителна или на стойността‭ ‬9‭ ‬940,00‭ ‬лв.‭ ‬Съдебната практика изисква,‭ ‬за да има значителна вреда,‭ ‬то тя да бъде‭ ‬1/5‭ ‬от‭ ‬70‭ ‬минимални работни заплата,‭ ‬към момента на извършване на деянието.‭ ‬В случая към‭ ‬1‭ ‬април‭ ‬2022‭ ‬г.‭ ‬тя е била‭ ‬710‭ ‬лева,‭ ‬което означава ще големите размери възлизат на‭ ‬49 700‭ ‬лева.‭ ‬Една пета от тази сума е‭ ‬9 940‭ ‬лв.По договора са платени‭ ‬9 840‭ ‬лева.

Съдът‭ ‬посочва,‭ ‬че има друго становище‭ ‬относно обективните признаци,‭ ‬а именно,‭ ‬че тази сделка следва да бъде характеризирана като неизгодна.‭ ‬Наличието на заети щатни бройки в отдел‭ „‬юридически‭" ‬не означава,‭ ‬че възложените с договора дейности са били ненужни.‭ ‬Необходимостта от тях зависи от конкретните условия,‭ ‬обстановка,‭ ‬преследвани резултати,‭ ‬обема на работа в отдела,‭ ‬мнението на ръководство за качеството,‭ ‬с което са били изпълнявани съответните задачи,‭ ‬мотивира се съда.‭ ‬Допълва,‭ ‬че е твърде‭ ‬пресилено становището и на двете страни,‭ ‬че в случаите,‭ ‬в които се получава дублиране на дейности между щатни служители и външни изпълнители‭ ‬това‭ ‬е престъпление.‭

Според съда,‭ ‬за краткия период,‭ ‬в който е действал договора не може да се направи равносметка за каква икономическа изгода или неизгода е допринесъл той.‭ ‬Сочената вреда е‭ ‬предполагаема и не еобезпечена‭ ‬с‭ ‬доказателства.

Съдебният състав посочва,‭ ‬че по време на разследването не са‭ ‬били‭ ‬събрани доказателства за‭ ‬извършено престъпление и‭ ‬поради тази причина‭ ‬е‭ ‬било‭ ‬прекратено‭ ‬наказателното производство.‭ ‬Правилно е било становището на прокурора,‭ ‬че събраните материали не са достатъчни,‭ ‬за да бъде внесен‭ ‬обвинителен акт в съда.

Поради изложените аргументи, Варненският окръжен съд счита,‭ ‬че постановлението за прекратяване на наказателното производство на прокуратурата е‭ ‬законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Определението подлежи на обжалване пред Варненски апелативен съд.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.