Новата тактилна пътека в Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф.д-р Иван Шишманов“ във Варна е готова. Това съобщи директорът на училището Жулиета Петкова. Пътеката е изградена през май миналата година, като само преди дни бе монтирана и перголата.
Тя е обградена с ароматни растения и храсти, като идеята е учениците да се ориентират по ароматите. Сетивното изследване е от решаващо значение за зрително затруднените деца.
Те трябва да започнат формирането на уменията си за обследване на средата възможно най-рано. Ако нямат изградената необходима основа за това, ще имат пропуски както в процеса на обучение, така и в практическите дейности.
Развитието на сетивния опит чудесно се овладява чрез забавление, разхождайки се по тактилната пътека. - Тя помага да се изградят нови нервни връзки в мозъка, насърчава развитието на моторните умения, подобрява мускулното развитие и стимулира тактилността.
Движейки се по нея децата укрепват вестибуларния апарат, координацията на движенията и чувството за баланс, регулират се емоциите им и повишава концентрацията.Така се подобрява самочувствието на всеки преминал през нея и увеличава способността за учене и готовността за реакция.
Движението по тактилната пътека, която е с дължина от 9 метра, помага на децата да се адаптират към новата среда чрез игра, допълва Жулиета Петкова.
В началото се започва с по-малко участъци, което дава възможност за по-добра адаптираност на децата. Преминаване през лочки, павета, за да се достигне до тези, които са по-голямо предизвикателство при придвижване – морски камък, дървени пънчета и чакъл, като се завършва отново с по-натуралните – пясък и почва. Децата с любопитство ще правят разлика между текстурите.
Използвайки краката си ще съотнасят различни форми, ще могат да определят, кой е любимият им материал и как те го усещат. Учениците могат да определят колко мек е пясъка, каква е разликата с ходенето по дървените пънчета или паветата и как камъните събират слънчевата топлина.
Цялата дължина на сензорното приключение е 50 метра и способства децата да докосват, миришат и обследват средата с най-малко напрежение. По този начин децата ще имат възможност за развитие на своята самостоятелност и независимост в заобикалящия ги свят, допълва “Днес+”.