В края на февруари гръцко-испанската компания ETEM Gestamp обяви, че ще инвестира в завода си в София още 60 млн. евро. Инвестицията е за разширяване на производството на алуминиеви компоненти, свързано с нови проекти за клиенти, сред които за електрическите автомобили на Porsche.
През 2023 е планирано компанията да започне серийно производство на корпуси за батерии за Porsche и Jaguar Land Rover. Това ще доведе и до откриване на нови работни места. В момента в компанията работят около 500 души, като след разширението се очаква те да достигнат около 630, разказва „Economy.bg".
Преди броени дни кметът на София Йорданка Фандъкова връчи „Зелена карта“ на ETEM Gestamp. Така тя стана шестата компания, която получава „Зелена карта“, предоставена от Invest Sofia с цел „бърза писта“ за индивидуално административно обслужване на инвеститори на територията на Столична община.
Гръцко-испанската група има предприятие в района на промишлена зона “Илиянци”, което стартира дейност през 2019 като проект на смесените дружества Etem Bulgaria, част от гръцката Viohalco, и испанската Gestamp. В София компанията има и Център за развойна дейност, който работи заедно с клиентите по проектирането на изделията.
Алуминиевите профили на компанията се доставят до водещи автомобилни производители и доставчици на оборудване, сред които са BMW, Audi, Daimler, Porsche, VW и др.
Как се расте в криза, какви са плановете на ETEM Gestamp за завода в София, какво и за кого ще се произвежда в новата сграда, колко нови работни места ще бъдат създадени, какви са потенциалът и предизвикателствата на аутомотив индустрията в България, ще привлече ли производството на електрически автомобили у нас нови инвеститори – тези и други въпроси коментирахме с генералния директор на компанията Емануил Фундукис.
-Емануил, наскоро обявихте планове да инвестирате 60 млн. евро за разширяване на производството в България. Това се случва в момент на криза, когато много компании се опитват да свият разходите си. Защо решихте да разширите инвестицията си точно сега?
-През изминалата година екипът на ETEM Gestamp стартира успешно редица нови проекти за автомобилната индустрия, като включително сключихме договор с голям германски автомобилен концерн за производство на алуминиевите елементи за кутиите на батериите, които ще бъдат използвани в новото поколение електромобили на производителя през следващите 8 години.
Разбира се, не само този проект е причината да инвестираме и да разширим производството си в България. ETEM Gestamp е международна компания, която изнася 100% от производството си и е представена по цял свят. Стремим се също така непрекъснато да внедряваме и експериментираме с нови технологии, съобразявайки се с постоянно променящите се изисквания на клиентите.
-В какво конкретно ще инвестирате – нов завод, нови производствени линии, нови работни места?
-Планираме да разширим настоящото си производство, като инвестираме в нови технологични решения и ноу-хау за алуминиеви компоненти, предназначени изключително за електрически автомобили.
Новият проект ще създаде в България над 130 работни места за квалифициран персонал през следващите 2 години.
-Какво ще произвеждате в новата сграда?
-Инвестицията ни е част от стратегията на компанията да се фокусира върху водещи тенденции като електромобилност, по-леки превозни средства и нулеви емисии в подкрепа на глобалната цел за устойчивост и въглеродна неутралност. За разработването на иновативни алуминиеви решения за устойчива мобилност ETEM Gestamp си сътрудничи тясно с най-големите производители на автомобили. Бъдещето на автомобилите е „електрическо“ и ще насочим производствения си капацитет в компоненти за електрически автомобили.
-Кога очаквате да стартирате производството на компоненти за електромобилите?
-Серийното производство на компонентите е предвидено да стартира през 2023.
-Новата производствена линия ще обслужва изцяло проекта на Porsche или и други клиенти?
-Новата линия за екструзия ще обслужва изключително проекта на Porsche през следващите 8 години.
-Колко служители имате в момента? Ще увеличите ли екипа?
- В момента в компанията работят около 500 души. Нашите планове са да увеличим броя им с около 130 служители с различни функции (инженеринг, R&D, оператори на машини, качество, администрация и т.н.).