Варна първа в страната осигури помощни технологии за децата с дислексия, казаха днес на пресконференция в крайморския град народният представител от „Възраждане“ Коста Стоянов и общинският съветник от партията Юлиян Губатов, съобщи БТА. Заедно с тях бяха Полина Ставрева-Костадинова, доктор по специална педагогика, и Александра Чолакова, специален педагог и родител на дете с такъв проблем.
Губатов припомни, че по предложение на групата от „Възраждане“ в Общинския съвет бяха заделени средства за купуване на 15 устройства-четци, софтуер и батерия за скрининг-диагностика на деца с дислексия и дисграфия. По думите му цялата необходима сума е 19 хиляди лева, включително за обучение на учителите. С тези устройства децата вече нямат оплаквания, че думите и буквите „плуват“, обясни Александра Чолакова. Тя уточни, че нейното дете е повишило рязко успеха си в училище, след като му е осигурена такава асистираща технология.
„Възраждане“ вече две години се бори за осигуряване на такива устройства за цялата страна и с подкрепата на Министерството на образованието промените в наредбата за приобщаващо образование вече са факт, допълни Коста Стоянов. По думите му въпреки липсата на регистър, се предполага, че децата, които ще се възползват от този тип нови технологии са между 50 и 60 хиляди.
Досега в страната имаше директори и учители, които бяха против употребата на такива устройства, въпреки че помагат на учениците, но с промените в законодателството, вече няма да има никакви основания да отказват на родителите, посочи депутатът. Той допълни, че „Възраждане“ ще продължи да работи да бъде променен и законът за предучилищното и училищното образование, за да се гарантира, че децата ще могат да ползват асистиращите технологии не само когато ги изпитват в час, а и на външни оценявания.
Инж. Стоянов припомни, че по предложение на "Възраждане" и след двугодишен натиск на 31 юли т. г. Министерски съвет прие изменения на Наредбата за приобщаващо образование.
„С тях се вменява задължение на държавата да осигурява технически средства и софтуер за подпомагане на обучението на деца с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене като дислексия, дисграфия и дискалкулия.“, отбеляза народният представител.
Необходимите средства за закупуване на технологиите ще се осигуряват по Националната програма на МОН „Информационни и комуникационни технологии“.
Идеята бе представена пред структурата на "Възраждане" във Варна в средата на ноември 2022 г. от Александра Чолакова – родител на дете с дислексия и арт-терапевт.
„Очертаха се две линии за действие:
едната на местно ниво – чрез Общински съвет – Варна към кмета и дирекция „Образование и младежки дейности“, а другата на национално – чрез разработване и внасяне на законопроект от народните представители на “Възраждане”, който да включи подпомагащи технологии за ученици с дислексия, дисграфия, дискалкулия и смесени разстройства на способността за учене.
Днес можем да кажем, че нашият труд постигна качествена промяна за доброто на българските дете. С промените Наредбата за приобщаващо образование вече ще дава възможност директорите да допуснат подпомагащи технологии в час за учениците със специални потребности. Освен това, МОН преценява да отдели средства в специална програма за закупуване на техника и софтуер.“, каза още инж. Стоянов.
„Все още обаче е необходимо да се предприемат изменения и допълнения в Закона за предучилищното и училищно образование, за да се гарантира, че учениците със специални потребности и тези със затруднения, но без специален статут „ученик със СОП“, ще получат адекватен цялостен подход и качествено образование.“, отбеляза Полина Ставрева – Костадинова.
На местно ниво борбата продължава – Сдружение на родители внесе цялостна програма за закупуване и управление на 50 броя технически средства подпомагащи четенето за ученици с дислексия с придружаваща поддръжка и обучения за заинтересованите страни.