„Детската градина е най-силната интеграционна мярка. Учителите в градините правят чудеса”. Това каза по време на пресконференция образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от БГНЕС. „България има една от най-достъпните системи за предучилищно образование”, каза още просветният министър и допълни, че около 50 нови детски градини ще могат да бъдат изградени и още толкова - надградени.
Пред журналисти в МОН, по повод приключването на учебната година, той представи и предложения за промени в Закона за предучилищното и училищното образование.
„Промените са основно в три посоки: въвеждането на задължителната подготовка за децата на 4 години, контрол върху настоятелствата и недопускане на загуба на земеделски земи при образуване и закриване на училища, както и обучението в електронна среда", посочи Вълчев.
И добави: „По отношение на задължителния обхват на децата на 4 години – това е възрастта, която е най-важна за когнитивното, социално-емоционалното и езиково развитие на децата. Лишаването на децата от образователна среда в този период е пагубно за тяхното образователно развитие, особено когато става дума за деца, чийто говорим език в семейството не е български. Всяка допълнителна година има значение за техните образователни резултати. Нашите анализи показват, че децата, които са били обхванати в предучилищна връзка от семейства, в които майчиният език не е български, а и често липсва отношение към образованието, много по-често достигат до гимназиално образование и придобиване на професионална квалификация“, допълни министър Вълчев. Той цитира резултатите от проведена анкета сред 5 600 учители, която показва, че 92% от участвалите виждат голяма разлика в образователните резултати между обхванатите и необхванатите от предучилищно обучение 4-годишни деца.
„Между 91 и 92% са включените деца на 5 години в системата на предучилищно образование, едва 78% са 4-годишни. 14% са необхванати деца, предимно от семейства, в които липсва отношение към образованието и майчиният език не е български. Преди всичко ще бъдат обхванати тези деца“, уточни той. По думите му това кореспондира и с темата с недостига на места в детските градини.
Промените в Закона за предучилищно и училищно образование ще касаят и промени в самия начин на обучение и прехвърлянето на част от него в електронна среда. Въпреки това, министър Вълчев отбеляза, че присъственото обучение категорично остава най-доброто.
„Прякото взаимодействие с учителя е най-доброто, но днешните деца ще учат все повече от електронни устройства и не можем да пренебрегнем това. Образователните системи трябва да намерят баланса между пряко и електронно обучение, целта е да се мотивира интересът за учене у децата и да се повишат образователните им резултати. Предлагаме при извънредни обстоятелства и невъзможност да се присъства при дървени и грипни ваканции веднага да се преминава в обучение в електронна среда, според нас вече системата е подготвена. Годишно децата губят 10% от учебното време при необходимост да отсъстват“, посочи Вълчев.
Едно от предложенията на МОН, цитира “Moreto.net”, е 20% от часовете да преминат в електронна среда, за да не се налага учениците да стават прекалено рано или да си тръгват прекалено късно от учебните занятия. По думите на Красимир Вълчев ранното ставане действа демотивиращо на децата, а късното им прибиране при двусменен режим е предпоставка за инциденти. Предложението е за учениците след 4 клас и за училищата с одобрен проект за иновации.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.