Дни преди Коледа обикновено повечето хора се втурват да купуват подаръци. За какво трябва да внимаваме при намаленията по празниците, подчерта председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в студиото на Bulgaria ON AIR.
"Основните неща, за които трябва да бъдат бдителни хората, бих дефинирал в две групи. Първата е в така познатите намаления на стоки и услуги, които се предлагат на потребителите. Доста от изминалите седмици бяха съпроводени от най-различни кампании за намаления. Може да се стигне до заблуждаване относно това дали процентът (от 50% до 70%) е действителен. Хората трябва да следят как цената се е променяла и променя, търговците имат задължение да оповестяват каква е старата цена", отбеляза Маргаритов.
Повечето сигнали, които от КЗП са получили за "Черния петък", са били за фалшиви намаления във физическите магазини.
В онлайн магазините като че ли затихва афинитетът на търговците да вдигат цените преди случването на дадените промоции и след това да твърдят, че са анонсирали големи проценти намаления.
„Втората група проблеми, особено сега по коледните празници, е свързана с опасните стоки. В повечето случаи те са произведени извън България, най-често в Далечния изток. Стараем се да ги спираме още на границата", коментира Маргаритов.
По-безопасно ли е плащането с кредитна карта?
"Вероятността да ви откраднат портфейла в магазин не е по-малка, отколкото да ви скимират банковата карта, или да ви откраднат данните от интернет. Плащането с кредитна карта е безопасен начин за пазаруване, като в случай на нерегламентирана транзакция потребителят печели и банката като „съюзник“ при разкриването на проблема. Но все още нашите сънародници предпочитат наложения платеж. Вероятно и защото повечето пазаруват онлайн, но държат да има изпробване на стоката в офис на куриера", каза още председателят на КЗП.
Какво трябва да знаем за изискването на лични данни при онлайн пазаруване?
"Много трудно може да разчитаме на самоконтрола и на това да не даваме по никакъв повод личните си данни. Законодателят предприе много правилна стъпка за промяна на закона - онези субекти в интернет, които изискват от нас да дадем личните си данни за безплатни услуги, например регистрация на ел. поща, да бъдат приравнени на търговците, които предлагат стоки и услуги срещу заплащане. Винаги трябва да следим къде е регистриран сайтът. И трябва да имаме едно наум, че законодателството на определени държави (в Азия, Централна и Южна Америка) може да не предвижда толкова благоприятен режим за потребителите, какъвто предвижда европейското законодателство", заяви той. Като пример Маргаритов посочи правото на отказ а 14-дневен срок.
И също така подчерта какво е важно да знаем за почивката, която плануваме в следващите седмици: „Започваме активен зимен сезон с отлични метеорологични условия, с много сняг. Доста резервации ще бъдат правени в следващите дни и седмици, „в последния момент“. Много е важно да се ориентираме в офертата, която ни се предлага. Не само красивите картинки, но и допълнителен контакт с този, който ни предлага офертата. Нашите екипи вече са на място в големите зимни курорти. Като начало целта ни е да установим дали всичко, което миналата година не е било наред, сега вече е съобразено с изискванията на закона“.