Община Варна ще възложи независим финансов и функционален одит на всички публични предприятия и общинските дружества. Вече се работи по бюджета за следващата година, като основен фокус е налагането на стриктна финансова дисциплина на всички нива и спазването на най-добрите стандарти. Това обяви на пресконференция кметът на Варна Благомир Коцев.

В Община Варна има твърде много звена, които не се управляват и не работят ефективно и в които не се налага нужният финансов контрол. В това число са общинските търговски дружества – общо 16 на брой - всички те, с ръководства, назначавани от Общинския съвет, а не от кмета. Пет от тях са ключови за града - "Пазари" ЕАД, "Обреди" ЕООД, "Градски транспорт" ЕАД, "Дворецът на културата и спорта" ЕАД и "Ученическо и столово хранене" ЕАД. Останалите са шестте Диагностично-консултативни центъра, три специализирани болници, дентална клиника и медицински център за рехабилитация, уточни Коцев. Той напомни, че не за първи път повдига темата за смяна на ръководства в структури, където стандартите не се спазват.

Смятам, че има дружества, които не се ръководят ефективно, а управленските им органи твърде дълго са се задържали на постовете си, въпреки недобрите резултати, коментира кметът. По думите му финансовите им резултати са незадоволителни, а предложените от екипа му оздравителни мерки не се прилагат, именно защото не кметът е техният принципал. Всяка година част от тях се дофинансират от Община Варна извънредно, без това да е планирано в годишния бюджет, което е най-важната причина за искания независим одит и налагане на най-високите стандарти за финансова дисциплина, аргументира се кметът.

И тази година от общинския бюджет ще бъдат поискани непредвидени средства за сметка на други важни пера, а ние ще трябва да търсим варианти да ги финансираме, отнемайки от парите за образование, за детски градини, за пътища, за бързи ремонти и дупки - все неща, които са важни за хората, подчерта Коцев. Той допълни, в тези предприятия има финансови течове, които трябва да бъдат спрени, за да се осигурят средства за важните за града и хората дейности и услуги. Когато изтичането на финансов ресурс бъде прекратено, ще стане възможна организацията на дейностите в тези дружества така, че те да функционират ефективно и средствата да достигат, заяви още кметът.

Очакваме да привлечем интереса на редица независими одиторски компании, посочи Благомир Коцев и допълни, че по темата за неефективното управление на дружествата и нуждата от финансов одит неведнъж са водени разговори, както с представители на Общински съвет, така и на синдикатите във връзка и с подобряването условията на труд.

По думите на заместник-кмета по финансовите въпроси Христо Рафаилов, дружеството е в постоянен недостиг на финансов ресурс и свръхзадлъжнялост, като към края на 2023 г. дълговете му възлизат приблизително на 10 милиона лева. Същевременно от страна на принципала – Общинския съвет, не са предприети никакви действия за оздравяване на състоянието му, посочи той.

Финансовата дисциплина не е на нивото, което се очаква от една добре функционираща търговска организация, която следва да се управлява професионално и с ефективно изразходване на средствата, коментира Рафаилов. Той припомни, че още в началото на годината е поискал реформи в дружеството. Водени са множество разговори и срещи, но всички са останали без резултат.

Рафаилов поясни, че финансовата рамка за дейността е изготвена от самото ръководство на дружеството, което впоследствие си я нарушава. Рафаилов поиска да разбере за сметка на кои социални групи биха били допълнителните разходи, които дружеството генерира непрекъснато. Как ще обясните на варненци, че се взимат още от парите им, за да се осигури комфортът на едно неефективно управлявано дружество, попита той председателя на ОбС. От „Градски транспорт“ не се очаква да излиза на печалба, но трябва ефективно да бъде разходен ресурсът на варненци и да има гарантирано качество, каквото в момента няма, категоричен беше Рафаилов. Той покани на среща шофьорите в „Градски транспорт“ и работещите там, на която да изложат своите впечатления от управлението.

На въпрос за билетната система, той посочи, че в периода м. януари – м. юни 2023 г. генерираните средства от продажба на превозни документи са в размер на около 10 млн.лв., като за същия период на 2024 г. сумата възлиза на приблизително същата сума при система, за която се твърди, че не работи. Същевременно през миналата година за реализиране на тези приходи са направени и значителни разходи за поддържка на системата – 1,3 млн. лв. са изхарчени от предходната администрация за външната услуга по поддръжката, докато тази година разходите за поддържа на системата са нула лева и апаратите се ремонтират с наличния в ОП ТАСРУД ресурс за това. Тоест, ние сме спестили над 1,3 млн. лв. на варненци, каза той.

Процедурата за обявяване на обществена поръчка за нова билетна система се планира за обявяване другата седмица в електронната система ЦАИС. Ще има разнообразни канали за плащане – с банкови карти, QR-кодове и т.н. Предвиден е и пълен технически одит на системата, така че да бъде удобна за гражданите и ефективно да генерира приходи.

На срещата с медиите дойде и председателят на Общинския съвет Христо Димитров, към който бяха отправени въпроси, включително и от ръководството на Община Варна и от кмета къде изтича финансовият ресурс на „Градски транспорт“ и дружествата и защо не се предприема оздравяване. Пред журналистите той изрази съгласие за нуждата от одит на дружествата.

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.