Снимка: Пламен Гутинов / АРХИВ

Флаговата сигнализация на море е един от важните начини за комуникация между корабите дори и във века на високите технологии. С различни по цвят знамена и комбинации моряците обменят информация от векове. Повече за този тип комуникация разказа пред БНТ капитан втори ранг Николай Данаилов.

"В момента може да видите вдигането на комбинация от два флага Чарли и Браво, които съгласно международната сигнална система означават "Имам нужда от бърза и спешна помощ".

Флаговата комуникация трябва да се извършва прецизно от капитана и неговия екипаж, за да не се дават грешни сигнали на останалите кораби или хората на брега.

С цел показване на приближаващ кораб или кораб в близост, каква дейност се извършва на кораба или каква помощ е необходима на бедстващия кораб, обяснява кап. II ранг Николай Данаилов, командир на Научно-изследователския кораб "Св. Св. Кирил и Методий".

Съществуват и толкова подробни комбинации от сигнали, които могат да покажат на външния свят, че на борда има моряк на 25 години със счупена ръка.

Най-често се вдига за водолазна работа, когато имаме дейности по подводната част на кораба, това е флаг алфа. Ако има необходимост от медицинска помощ и тя трябва да стане бързо, се вдига флаг уиски. Вдигането на флаговете указва и стартирането на определени длъжности разписания, които екипажът започва да сработва. Тоест всеки заема своето място по това разписание, казва, кап. II ранг Николай Данаилов, командир на Научно-изследователския кораб "Св. Св. Кирил и Методий".

Много често един и същ цвят на флага се разчита по различен начин на море и на брега. Така например издигането само на червен флаг на борда показва на останалите, че корабът просто зарежда гориво или източва част от него, а не че бедства.

Жълтият флаг, който дълго време се вееше на злополучно заседналия край Камен бряг "Вера Су", породи различни спекулации. Оказва се, че моряците там не са вдигнали правилната сигнализация, след като са започнали да бедстват.

Вдигането на жълтия флаг означава, че корабът е незаразен и желае да продължи по своя път в открито море, допълва, кап. II ранг Николай Данаилов, командир на Научно-изследователския кораб "Св. Св. Кирил и Методий".

Въпреки че добре подготвените капитани знаят най-важните сигнали със знамена, на борда на всеки кораб има и справочници за флаговата сигнализация.

ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.