Първото състезание в историята на Формула 1 за Гран При на Саудитска Арабия бе спечелено от седемкратния световен шампион Люис Хамилтън от отбора на Мерцедес. Тази вечер в Джеда Люис завоюва една от най-трудните си победи, след като драмата присъстваше във всяка обиколка от старта до финала, съобщава „sportal.bg".

Втори остана лидерът в шампионата Макс Верстапен от Ред Бул, чиято преднина бе занулена от победата на Люис днес, но нидерландецът води в шампионата заради по-големия брой спечелени победи от началото на шампионата.

Звездата на Мерцедес Люис Хамилтън спечели вчерашната квалификация за първата в историята на Формула 1 Гран При на Саудитска Арабия по изключително драматичен начин. Това се случи, след като лидерът в класирането при пилотите Макс Верстапен от отбора на Ред Бул допусна нетипична грешка и разби болида си в предпазните стени един завой преди края на квалификацията.

Отлично стартираха и двамата пилоти на Мерцедес и в отборна формация минаха през първите завои, като Хамилтън поведе уверено колоната, следван от съотборника си Ботас.

Верстапен бе внимателен и не рискува прекомерно, оставайки на трета позиция, следван от Шарл Леклер от тима на Ферари.

Съотборникът на Макс в Ред Бул Серхио Перес е пети и ще опита всичко след няколко обиколки да мине пред Леклер и да се бори срещу пилотите на Мерцедес рамо до рамо с Верстапен.

В десетата обиколка голям инцидент предизвика излизането на колата на сигурността. Той бе причинен от пилота на Хаас Мик Шумахер, който разби болида си в предпазните стени на 23-ти завой.

От това веднага се възползваха Люис Хамилтън и Валтери Ботас, които влязоха в бокса и смениха гумите си медиум с нови твърди. Същото направиха и голяма част от останалите пилоти на пистата, но не и лидерът в шампионата Макс Верстапен.

Стюардите на ФИА взеха решение, че няма да успеят да възстановят разрушените предпазни заграждения от удара на болида на Мик Шумахер, и спряха състезанието с червени флагове. Така всички пилоти бяха прибрани в алеята пред боксовете, където излязоха от болидите си.

Основният момент, който може да се окаже решаващ за победата днес, бе, че сега Верстапен има право да смени гумите си, без да губи време и позиции. Това автоматично означава, че Макс печели директни позиции пред двамата пилоти на Мерцедес Хамилтън и Ботас и по този начин вече е лидер на колоната преди рестарта на състезанието.

Битката за Гран При на Саудитска Арабия бе подновена със старт от място и от първа позиция потегли Верстапен, но веднага бе атакуван от Хамилтън, който стартира по-добре. Макс обаче контраатакува и изпревари Люис, минавайки извън пистата и с четирите си гуми.

Ситуацията ще бъде разглеждана от стюардите, но преди това състезанието отново бе спряно с червени флагове заради верижна катастрофа между Шарл Леклер и Серхио Перес, а зад тях, идвайки с висока скорост, Никита Мазепин от отбора на Хаас се вряза в движещия се пред него болид на Джордж Ръсел от Уилямс.

От радиовръзката между състезателния директор на Формула 1 Майкъл Маси и представители на Ред Бул и Мерцедес стана ясно, че заради атаката на Верстапен срещу Хамилтън и с четирите гуми извън очертанията на пистата, Макс ще бъде върнат на позиция зад Люис при втория рестарт на състезанието.

„Биковете" се съгласиха, след като Маси обясни, че ако не приемат предложението му, то той ще отнесе въпроса към съдиите на ФИА, което може да доведе и до по-голямо наказание.

От битката между Верстапен и Хамилтън печели най-изненадващо Естебан Окон. Пилотът на Алпин се озова пред Люис след атаката на Макс и по този начин при рестартирането на Гран При на Саудитска Арабия ще бъде пратен на първа позиция.

Състезанието бе рестартирано за втори път и сега Верстапен бе този, който атакува Хамилтън, и то успешно. Нидерландецът се възползва от по-меките гуми на старта, в сравнение с твърдите на Люис, като „прескочи“ не само него, а и Окон и по този начин поведе колоната от трета стартова позиция.

Обиколка по-късно Хамилтън успя също да изпревари Естебан Окон и в 19-ата обиколка британецът вече е втори зад лидера на колоната и в класирането в шампионата Верстапен.

В 28-ата обиколка японският пилот на Алфа Таури Юки Цунода се превърна в торпедо и удари в задната част болида на Себастиан Фетел от Астън Мартин. Юки остана без предно крило и мина през бокса за смяната му, а Фетел бе завъртян, но се върна на трасето и веднага бе активирана виртуалната кола на сигурността.

Въпреки това болидът му започна да разсипва голяма част от аеродинамичния си пакет по пистата и от осмата позиция, на която се движеше, преди да бъде ударен, се свлече до 13-и и е малко вероятно да стигне до финала с това състояние на болида си.

В 37-ата обиколка след атака на Хамилтън последва нова агресивна защита от стана на Верстапен. Ситуацията веднага бе определена за разследване от страна на ФИА.

В 38-ата обиколка от Ред Бул инструктираха Верстапен да върне позицията на Хамилтън. Макс го направи, но точно когато Люис го доближи, намали драстично и двамата се удариха. От това пострада седемкратният световен шампион, който е със счупени елементи от предното си крило и в същото време не е получил по-предната си позиция.

В 43-тата обиколка Верстапен получи пет секунди наказание заради инцидента с Хамилтън, които ще бъдат прибавени към общото време на нидерландеца на финала.

В следващата обиколка Макс отново върна позицията на Люис, но шокиращо бе това, което последва, а именно обаждане по радиото от Ред Бул, които съобщиха на нидерландеца, че не е имало нужда да го прави.

Две обиколки преди финала Хамилтън вече води убедително с над седем секунди пред втория Верстапен въпреки отчупените елементи от предното крило в болида на британеца.

Така до финала Люис Хамилтън спечели много тежка победа в Джеда, Макс Верстапен остана втори, а за третата, последна позиция на подиума в последните метри се пребори другият пилот на Мерцедес Валтери Ботас.

Снимка: Gettyimages

Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020

Този сайт е създаден в изпълнение на Административен договор № BG06RDNP001-19.126-0003-C01/18.02.2020 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, по проект „Закупуване на оборудване и техника за създаване на информационен портал“. Бенефициент по проекта е „Цинт медиа“ ЕООД.

Цялата отговорност за съдържанието на сайта се носи от „Цинт медиа“ ЕООД и при никакви обстоятелства не може да се приема, че сайтът отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган.